Intresset för renovering av våra hem har aldrig varit starkare och den utpräglade vanan att starta jakten online innan ett första fysiskt besök hos återförsäljare gör att företag satsar alltmer på att ge konsumenten den ultimata upplevelsen online. Varumärket Primy Stainless Steel som specialiserar sig på inredning för kök och bad har gjort en storsatsning på sin hemsida scandtap.com.
– Vi lanserade en helt ny hemsida i höstas med flera unika funktioner som vägleder konsumenten vid valet av köks- och badrumsinredning. På produktsidorna finns det möjlighet att rotera och zooma i 3D. Det finns även en AR-funktion (Augmented Reality) som möjliggör att se produkterna integreras i verkligheten, direkt i mobilen eller surfplattan, säger Anni Nilsson, Marketing Coordinator med fokus på bland annat Digital Sales på Scandtap Bathroom Concepts. Man kan beskriva funktionen likt ett digitalt lager som appliceras på verkligheten tillsammans med vald produkt.
Om man exempelvis vill se hur en av våra tvättställsblandare ser ut i sitt badrum kan man rikta sin kamera mot badrummet, välja att se önskad produkt i AR och så får man upp produkten direkt i sitt badrum via sin mobil eller surfplatta.
Vad är målet med den nya hemsidan?
– Vi vill att det ska vara en upplevelse att inreda med våra produkter! Samtidigt som vi vill underlätta vid valet av köks- och badrumsinredning och ge möjligheten att utforska hur våra produkter passar inredningen.
Är det en funktion som alla kan använda sig av, även de mindre tekniska av oss?
– Funktionen är väldigt intuitiv och enkel att förstå sig på, det krävs enbart några knapptryck för att starta den och ingen app krävs. Det enda man behöver göra är att gå in på en produktsida från sin mobil eller surfplatta, klicka på [AR]-knappen i den roterbara bildrutan och så får man upp produkten i AR.
Några produktnyheter som är att vänta detta år?
– Vi kommer att ha en stor lansering av nyheter inom rostfritt stål och Solid Surface 1/4 2022. Så det känns kul!